رفتن به محتوای اصلی
x

محورهای فعالیت توسعه آموزش(EDO)

محورهای فعالیت توسعه آموزش (EDO)

در حال حاضر امور جاری آموزشی در دانشکده­ ها و بیمارستان های تابعه دانشگاه عمدتاً به وسیله معاونین محترم آموزشی دانشکده­ ها و مراکز آموزشی درمانی هدایت و رهبری می­شود.

با توجه به حجم بالای فعالیت های مزبور و درگیری این مسئولین با امور جاری آموزشی کمتر فرصت آن را پیدا می­کنند که با امور مربوط به توسعه کیفی به گستردگی امور جاری آموزشی، تفکر، مطالعه، برنامه ریزی و هدایت­گری داشته باشند.

خوشبختانه با تأسیس مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی در دانشگاه ها این مراکز فعالیت های خود را در زمینه ­های برنامه ­ریزی آموزشی، ارزشیابی، آموزش استاد، آموزش مداوم جامعه پزشکی و تحقیق گسترش داد.

زمینه­ های کاری با تأکید بر توسعه کیفی آموزش آنقدر گسترده است که این مراکز با تشکیلات محدود نمی ­توانند از عهده این مهم در سطح دانشگاه به خوبی بر آیند. از طرف دیگر، اصول ارتقای کیفیت بر نهادینه کردن فعالیت های ارتقای کیفیت از طریق کاهش فاصله سطح تصمیم گیری و اجرای مداخلات بهبود کیفیت، و مشارکت هر چه بیشتر صاحبان فرآیند تأکید دارند.

لذا به منظور نهادینه کردن امر توسعه کیفی در دانشگاه، تشکیل هسته­ های توسعه در دانشکده ­ها و بیمارستان های آموزشی تابعه ضروری می­ نماید که انتظار میرود جهت دسترسی به اهداف زیر قدم بردارند:

  1. تجمیع و افزایش توانمندی علمی و کارشناسی دانشکده ­ها برای ارتقاء آموزش در قالب هسته ­های مطالعات و توسعه آموزش
  2. تمرکز زدایی در سطح دانشگاه برای فعالیت های مرکز توسعه آموزش پزشکی
  3. مشارکت بیشتر اعضاء هیأت علمی در فعالیت های توسعه آموزش
  4. بهینه سازی فرآیندهای موجود با اخذ نظریات هسته­ های مطالعات و توسعه آموزش در دانشکده ­ها
  5. انجام نیاز سنجی در جهت برگزاری دوره ­های مختلف آموزشی، کارگاه ها، سمینارها، کنفرانس ها و بازنگری فرآیند و ابزارها